selkouutiset22102007 Lyrics

Maanantain Selkouutisten aiheita ovat:

Noin 3000 teknologiateollisuuden työntekijää on aloittanut lakon maanantaina.
Puolassa oppositio on voittanut vaalit.
Suomalainen kilpa-ajaja Kimi Räikkönen on voittanut Formula 1 -kilpa-autojen maailmanmestaruuden.

Studiossa on Maritta Vehviläinen.

------------------------

Teknologiateollisuuden työntekijöiden lakko alkoi maanantaina. Lakossa on noin 3000 toimihenkilöä. Työntekijät aloittivat lakon, koska työnantaja ei luvannut tarpeeksi lisää palkkaa.

Työnantajan edustaja Risto Alanko.

Lakossa on nyt mm. Aker Yardsin, Luvatan, Outokummun, Rautaruukin ja Wärtsilän toimistojen työntekijöitä eli toimihenkilöitä. Teknologiateollisuuden työntekijät aikovat laajentaa lakkoa ensi viikolla, jos neuvotteluissa ei tule sopimusta. Silloin töistä aikoo jäädä pois noin 4000 työntekijää.

------------------------

Puolassa oli parlamenttivaalit sunnuntaina. Vaalit voitti Kansalaisfoorumi -puolue. Puolue on ollut oppositiossa. Kun vaalien äänistä on laskettu yli 90 prosenttia, Kansalaisfoorumi -puolue on saanut ääniä noin 42 prosenttia. Hallituspuolue Laki- ja oikeus on saanut ääniä noin 32 prosenttia.

Edellisen hallituksen pääministeri Jaroslaw Kaczynski on myöntänyt, että hän on hävinnyt vaalit. Voittajapuolueen eli Kansalaisfoorumin johtaja Donald Tusk on melko varmasti seuraava pääministeri. Kansalaisfoorumi -puolue aikoo mm. parantaa Puolan huonoja suhteita Euroopan Unioniin.

Puolan parlamenttivaaleissa kävi äänestämässä noin 55 prosenttia puolalaisista. Vaalien lopullinen tulos selviää tiistaina, kun kaikki äänet on laskettu.

------------------------

Kari ja Jussi Uoti ovat saaneet vankeutta talousrikoksista. Uotin veljekset saivat vankeutta sen vuoksi, että he ottivat pankista lainaa väärillä tiedoilla 1990-luvulla. Kari Uoti joutuu vankilaan noin kolmeksi kuukaudeksi. Jussi Uoti joutuu vankilaan noin kuukaudeksi.

Oikeudenkäynti on saanut paljon huomiota Suomessa, koska se on jatkunut kauan. Oikeudenkäynti on jatkunut 13 vuotta. Kari ja Jussi Uoti aikovat nyt viedä asian seuraavaan oikeusasteeseen eli korkeimpaan oikeuteen.

------------------------

Suomalainen kilpa-ajaja Kimi Räikkönen on Formula 1 -kisojen uusi maailmanmestari. Räikkösestä tuli maailmanmestari, kun hän voitti sunnuntaina autokilpailun Brasiliassa.

Maailmanmestari Kimi Räikkönen

Brasilian kilpailu oli tämän kauden viimeinen kilpailu Formula 1 -sarjassa. Kimi Räikkönen ajaa kilpaa Ferrarin tallissa. Räikkönen siirtyi Ferrarille McLarenin tallista tämän kauden alussa.

Kilpailu maailmanmestaruudesta oli kova. Kimi Räikkönen voitti maailmanmestaruuden yhdellä pisteellä. Hän sai 110 pistettä. Toiseksi tuli McLarenin tallin kuljettaja Lewis Hamilton. Kolmas oli Fernando Alonso. Hamilton ja Alonso saivat molemmat 109 pistettä.

Maailmanmestaruus oli Kimi Räikköselle ensimmäinen. Kaksi suomalaista on aiemmin voittanut Formula 1 -kisojen maailmanmestaruuden. Keke Rosberg voitti mestaruuden vuonna 1982 ja Mika Häkkinen vuosina 1998 ja 1999.

See also:

35
35.24
Djordje Balasevic Noc kad sam preplivao Dunav Lyrics
RadioHead Innocent Civilian Lyrics